Rámec a motivace flexinovely
Flexinovela vznikla z iniciativy tripartity jako reakce na potřebu zjednodušit administrativu a zpružnit pracovní vztahy. Do jednoho předpisu - zákona č. 120/2025 Sb., se proto "zabalily" i dílčí změny v zákoně č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a několik úprav souvisejících vyhlášek.
1. Slučování zdravotních výpovědních důvodů
Dosavadní dvojkolejný systém výpovědních důvodů (§ 52 písm. d) a e) se od 1. 6. 2025 sjednocuje: pozbytí dlouhodobé zdravotní způsobilosti, ať už způsobené pracovním úrazem či nemocí z povolání bude pod jedním písmenem d. Zaměstnavatel tak nemusí čekat na definitivní stanovisko hygienické stanice, aby mohl pracovní poměr ukončit.
2. Jednorázová náhrada ve výši 12 násobku průměrné mzdy
Zaměstnanec, jenž pozbyl způsobilost v důsledku uznaného pracovního úrazu, nemoci z povolání nebo ohrožení touto nemocí, obdrží jednorázovou náhradu odpovídající dvanáctinásobku průměrného výdělku (§ 271c zákoníku práce). Náhrada se stává součástí zákonného odškodnění a hradí ji pojišťovna z titulu povinného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele. U ostatních zdravotních důvodů se odstupné nevyplácí, pokud si je zaměstnavatel dobrovolně nestanoví ve vnitřním předpisu.
3. Úprava délky výpovědní doby
Obecná výpovědní doba zůstává nejméně dvouměsíční. Kratší – minimálně jednoměsíční – lhůta se nově vztahuje jen na tzv. sankční výpovědi (hrubé porušení povinností, nesplnění předpokladů, zvlášť závažné provinění dočasně nepřítomného zaměstnance).
4. Zaměstnávání mladistvých a rozšířená lékařská péče
Novela podrobněji upravuje lehké práce dětí mladších 15 let (pouze v době hlavních prázdnin) a zavádí povinné vstupní prohlídky i pro mladistvé na DPP/DPČ. Zaměstnavatel hradí lékaře bez ohledu na to, zda pracovní vztah nakonec vznikne.
5. Programy podpory zdraví zaměstnanců
Nový § 55a zákona č. 373/2011 Sb., umožňuje zaměstnavatelům dobrovolně zřizovat programy prevence a podpory zdraví (očkování, screeningy, fyzioterapie apod.). Vyhláška MZ, která stanoví obsah a požadavky na odborné garanty, je v přípravě. Náklady zatím nelze uplatnit jako daňově uznatelné, protože programy nejsou deklarovány jako součást pracovnělékařských služeb.
6. Vstupní prohlídky v kategorii 1 – nově nepovinné
Pro pracoviště v nejnižší rizikové kategorii bez tzv. profesních rizik již zaměstnavatel nemusí vstupní prohlídku vyžadovat. Uchazeč je v takovém případě ex lege považován za zdravotně způsobilého, dokud případná vyžádaná prohlídka neprokáže opak. Ve všech ostatních kategoriích (2–4) a u všech dohodářů od kategorie 2 výše zůstává vstupní prohlídka povinná.
7. Chystaná novela vyhlášky č. 79/2013 Sb.
V připomínkovém řízení je rozsáhlá úprava vyhlášky o pracovnělékařských službách. Přinese:
• vzorové lékařské posudky jako přílohu
• návrat lokální svalové zátěže a dalších faktorů do seznamu profesních rizik v kategorii 2
• zpřesnění vyšetření u izokyanátů, olova a vibrací
• redefinici bodu 11 (rizikové faktory s povinnými prohlídkami)
Účinnost se předpokládá od počátku roku 2026; finální datum bude záviset na rychlosti legislativního procesu.
Firmy by již nyní měly:
- revidovat interní postupy pro ukončování pracovních poměrů ze zdravotních důvodů a nastavit komunikaci s PLS ohledně nových posudkových povinností
- zvážit, zda zachovat vstupní prohlídky v kategorii 1 z preventivních důvodů;
- připravit rozpočet na program podpory zdraví, pokud chtějí využít pozitivních dopadů na nemocnost a fluktuaci;
- sledovat projednávání novely zákona č. 309/2006 Sb., a prováděcích nařízení – zejména s ohledem na koordinátory BOZP, práce ve výškách a nové povinnosti v zasíťovaných stavbách.
|