Dotaz:
Pracuji v jedné vodohospodářské firmě která má 300 zaměstnanců. Zadáváme ročně několik stavebních zakázek s nutností angažovat KOO na staveništi, jak v přípravě tak k realizaci díla.
Jak má probíhat spolupráce OZO BOZP a KOO na staveništi, když investiční náměstek mne jako OZO BOZP a OZO PO ze stavenišť vykazuje - že tam nemám co dělat (i když tam pracují i naši lidé - stavby za běžného i omezeného provozu - třeba i 18 měsíců). Někde se mnou KOO na staveništi oklikou spolupracují, ale všechny mé požadavky zhotovitel neplní.
Bohužel ani připomínky k dílu ve fázi projektu (kdy není přizván KOO stavenišť projektových prací jak k OZO BOZP tak OZO PO) a vznikají pak značné problémy. Na koho se obrátit, když vedení společnosti na mé upozorňování neslyší.
Mám i odbornou způsobilost KOO na staveništi, ale tuto činnost zatím nevykonávám.
Odpověď:
Úvodem se pokusím zopakovat předpoklady, ze kterých budu vycházet. Jako tazatel jste zaměstnancem zadavatele, který provozuje vodohospodářská díla a jako zadavatel buduje nová vodohospodářská díla a provádí rekonstrukce, modernizace, přístavby apod. stávajících vodohospodářských děl. U zadavatele jste určenou odborně způsobilou osobou v prevenci rizik. Svoji odpověď rozdělím na dva případy.
Zadavatelé staveb a bezpečnost práce ve stavebnictví |
Novostavba
V prvním případě se bude jednat o novostavbu. Při posouzení Vaší účasti na takovéto stavbě je potřeba si uvědomit jednotlivé zodpovědnosti vycházející z předpisů. První skutečností je akt, kdy Váš zaměstnavatel předá staveniště zhotoviteli. V tu chvíli v souladu s ustanovením § 2 odst. 3 nařízení vlády č. 591/2006 Sb., odpovídá za uspořádání tohoto staveniště přebírající zhotovitel. V souvislosti s tímto předáním je třeba vzít v úvahu ustanovení § 3 odst.1 zákona č. 309/2006 Sb., které uvádí: "…zhotovitel…..zajistí v součinnosti se zadavatelem stavby vybavení pro bezpečný a zdraví neohrožující výkon práce." Pro naplnění tohoto ustanovení vnímám, že jako OZO v prevenci rizik byste mohl být např. u předání staveniště. Vaše praktická role bude asi v posouzení, jak je staveniště zajištěno, jak jsou řešeny přípojky na staveniště a jak jsou vyznačena podzemní a nadzemní vedení inženýrských sítí. Co se týče účasti na vlastní výstavbě, tak i s ohledem na výše uvedené není důvodu, abyste tuto stavbu navštěvoval a kontroloval. Přesto je možné, aby smluvní vztah umožnil vaše návštěvy na staveništi. Zadavatele by k tomu mohly vést například důvody spojené s jeho obchodní značkou. Kdyby se zde například stal smrtelný úraz, tak se obchodní značka Vašeho zaměstnavatele bude spojovat s negativní informací (na stavbě „obchodní značka“ došlo dne yyy ke smrtelnému pracovnímu úrazu). Je pak nutno smluvně stanovit Vaše kompetence, neboť se nacházíte u jiného (jiných) zaměstnavatelů, kteří mají své OZO a hlavně zákonné i smluvní povinnosti. Proto nelze očekávat, že byste zakazoval práci, vyžadoval předkládání dokladů apod. (i když smluvně je možno dohodnout cokoliv, pokud s tím bude druhá strana souhlasit). Co se týče vazby na koordinátora, tak jak v přípravě tak i v realizaci musí být určen zadavatelem (podrobně viz. publikace Zadavatelé staveb a bezpečnost práce ve stavebnictví www.dashofer.cz/zadavatele).
Co se týče koordinátora při přípravě stavby, tak většina činnosti se odehrává mezi koordinátorem a projektantem a zde nevidím prostor pro Vaši činnost. Výstupem činnosti koordinátora je pak zpracovaný plán BOZP, který by zadavatel neměl jen tak přijmout, ale i v uvedené publikaci je uvedeno, co by si měl zadavatel zkontrolovat. A to je ideální příležitostí, aby jste tuto kontrolu za zadavatele vykonal a předal případné připomínky. Ty by měly být z oblasti zpracování plánu (plán bude neúplný, tzn. nebude řešit všechny činnosti na stavbě předpokládané, bude zpracován variantně nebo v obecné rovině, mohou zde být i údaje a konstatace, které jsou v rozporu s platnými předpisy) nebo nebude splňovat požadavek § 7 písm. a) nařízení vlády č. 591/2006 Sb. (mimo jiné …aby doporučované řešení …bylo s přihlédnutím k účelu stanovenému zadavatelem stavby ekonomicky přiměřené). Jistě by Vás mělo zajímat i zpracování požadavku pod písm. d) uvedeného ustanovení, kde se řeší zapracování požadavků na BOZP při udržovacích pracích, což je již úzce spojeno s Vaší pracovní náplní OZO v prevenci rizik.
Co se týče vztahu s koordinátorem pro realizaci stavby, tak zde nevidím prostor pro Vaší spolupráci (s výjimkou výše uvedeného smluvního postupu). Koordinátor má jasně stanovené povinnosti a jeho činnost je navázána na zhotovitele na stavbě působící. Z § 8 odst. 1 písm. f) má spolupracovat s technickým dozorem stavebníka. Přesto zde existuje jeden zákonný případ, kdy byste měl lidově řečeno vstoupit do děje. Je to v případě, že nastane situace, kdy koordinátor při realizaci oznámí zadavateli, že některý ze zhotovitelů nezjednal nápravu a neodstranil nedostatek, na který byl upozorněn. V tomto okamžiku podle ustanovení § 18 odst. 1 písm. a) bodu 3 zákona č. 309/2006 Sb., je zadavatel stavby povinen přijmout opatření k odstranění nedostatků vytýkaných koordinátorem.
Blíže uvedená publikace. Pro ilustraci uvedu jen příklad: pokrývači při práci ve výšce nepoužívají osobní zajištění. Koordinátor na to upozorní, při následné kontrole zjistí, že stále se pracovníci nejistí a tak to oznámí zadavateli. A je na zadavateli přijmout taková opatření, aby se nadále jistili. A pokud by následně např. došlo k úrazu uvedených pracovníků pádem z výšky, protože se nejistili osobním jištěním, bude se na zadavatele pohlížet jako na spoluviníka tohoto úrazu. Vaši pozici pak vidím jednak v poradenství zadavateli při jeho postupu, tak i v kontrole jím přijatých opatření.
Závěrem upozornění na procesní ošetření Vaší přítomnosti na staveništi. Toto řeší ustanovení § 14 odst. 4 zákona č. 309 2006 Sb., které uvádí, že zadavatel stavby je povinen předat koordinátorovi …informace o fyzických osobách, které se mohou s jeho vědomím zdržovat na staveništi.
Stavba v rámci již provozovaného zařízení
Druhým případem je pak situace, kdy se provádí stavba v rámci provozovaného vodohospodářského zařízení. Principiálně platí samozřejmě výše uvedené. Je zde však jeden významný moment, který je nutno zohledňovat, a tím je skutečnost, že zhotovitelé se budou pohybovat v prostorách vašich pracovišť, jejich činnost bude vázána na odstávky vašeho zařízení, nebo bude podmíněna přijímáním opatření z vaší strany atp. V tuto chvíli je myslím nezbytné, abyste byl zástupcem zadavatele na kontrolních dnech koordinátora, kde koordinátor koordinuje přijímání opatření k zajištění bezpečnosti práce a tato opatření ovlivňuje ve vztahu k externím zařízením a činnostem mimo staveniště, přenáší požadavky na přijímání opatření (odpojení od zdrojů elektřiny, plynu,…) směrem ke svému zaměstnavateli.
Závěrem proto odpověď na položené otázky.
Někde se mnou KOO staveništ obklikou spolupracuje, ale všechny mé požadavky zhotovitel neplní.
Jak bylo výše uvedeno, nejste v žádném vztahu ke zhotovitelům, proto oni nemusí akceptovat vaše požadavky. Oni nesou plnou odpovědnost za své jednání i za dodržení předpisů vztahujících se ke stavbě. Asi by se Vám nelíbilo (a již jsem se s obdobným případem setkal), kdyby měl zhotovitel pracovní úraz spojený s porušením bezpečnostních předpisů a při jeho šetření uváděl, že on za něj nemůže, protože vámi nebyl upozorněn na to, že něco porušuje…
Bohužel ani připomínky k dílu ve fázi projektu (kdy není přizván KOO stavenišť jak k OZO BOZP tak OZO PO) a vznikají pak hrozné problémy.
Již výše jsem vysvětlil možný vstup OZO v prevenci rizik do přípravy stavby. Netuším, jaké hrozné problémy vznikají při projektování. Projektovou dokumentaci zpracovávají specialisté na jednotlivé oblasti (např. elektro, MaR, vzduchotechniku, klimatizace atd.), PO řeší oprávněný specialista a BOZP řeší koordinátor prostřednictvím plánu BOZP.